מודל הזיכיון
התקשרות בהסכם זיכיון, היא נקודת פתיחה טובה ליזם לשם כניסה לעולם העסקים.
© 2023 Colen Navon Law Firm, All Rights Reserved
התקשרות בהסכם זיכיון, היא נקודת פתיחה טובה ליזם לשם כניסה לעולם העסקים.
מהם העסקים המותאמים לזכיינות? האם כל עסק יכול להתפתח באמצעות זכיינים? ובכן, זכיינות בעסקים יכולה להתאים כמעט לכל עסק המוכר מוצרים או מעניק שירותים.
יש לך חלום להיות בעל עסק? אתה מפחד להתחיל את התהליך לבד ללא תמיכה וגב בזמנים הקשים? פתיחת זיכיון היא הדרך הטובה ביותר עבורך ועבור הביטחון האישי שלך.
"אני חיפאי המעוניין לפתוח עסק בזכיינות בעירי, האם עלי לפנות בהכרח לעורך דין זכיינות בחיפה"?
יזמים רבים שאולים מדוע להיות זכיין ולא לפתוח עסק עצמאי? שיטת הזכיינות בעלת יתרונות הן עבור הרשת, הזכיין והחברה כולה.
מהו הצעד הראשון אשר על יזם לבצע טרם שיכנס לעולם הזכיינות? ככל ומדובר במי שמתעתד להיות זכיין של רשת, על אותו יזם לבחון מהן שאיפותיו, הכלכליות והאישיות, כמו גם מהו התחום שמעניין אותו ברמה המקצועית והמתאים ליכולותיו הפיננסיות ולכישוריו.
רשתות רבות רוצות להרחיב את סניפיהן, זאת על ידי מציאת זכיינים חדשים. מצד שני, יזמים רבים רוצים לפתח עסק אך אינם יודעים מהיכן להתחיל.
החיים העסקיים עלולים להעלות תהיות משפטיות שונות, המבססות את מעמדו של היזם העסקי, חובותיו וזכויותיו בהקשרים עסקיים שונים. עורך דין לעסקים, הינו הגוף המשפטי העיקרי והחשוב, אשר ילווה אתכם בתהיות אלה בין אם תרצו לנסח הסכם מכירת עסק או בין אם מדובר בבירורי שונים הקשורים לעסק שלכם.
דיני חוזים, אחד התחומים הכי נפוצים ובמיוחד בתחום העסקי. תחום החוזים כוללת את החופש של הצדדים לבחור את סוג ואופן החוזה (חופש החוזים) ובחוזי זכיינות עקרונות של שיתוף פעולה, אתיקה, אמון ותום לב.
יזמים רבים נכנסים לתחום העסקי דרך תחום הזכיינות. כך, הם פונים לרשת גדולה ומבקשים להיות חלק ממנה. כחלק מכניסתם לרשת, הצדדים חותמים על הסכם זכיינות.
הסכמים מסחריים כוללים התקשרויות בהסכמים עסקיים למיניהם, לרבות הסכמי זכיינות, הסכמי שכירות, הסכמים בין לקוח וספק ועוד סוגים רבים.
בשנים האחרונות, האינטרנט הפך למוקד חשוב ביותר בחיינו. מעבר לפנאי כמו קניות באינטרנט, רשתות חברתיות וכו', האינטרנט הוא גם אמצעי להכנסה נוספת ואף עיקרית. יותר ויותר אנשים מתחילים לעבוד באמצעות האינטרנט, מתוך הבנה כי קיים בו פוטנציאל עסקי רב.
ההמבורגר כבא מזמן אינו טרנד, אלא מוצר רצוי שמשווק נכון ונמכר בכמויות, ניתן למצוא אותו בכול מקום ויש עליו לא מעט דיבור, השוואות וחידושים בתחום.
אנו חיים היום בעידן בו קשה יותר מתמיד להקים ולהחזיק עסק מתפקד, ביחוד בישראל. אך אנשים מסויימים הבינו שעם עסק עצמאי יחד אין יותר מדי אפשרויות להתפתח.
פסק דין מיום 16.9.2019 בת.א. (ת"א) 30594-04-17
ביום 16.9.2019 ניתן פסק דין בתיק תביעה בה שותפי למשרד – עורך הדין רפאל נבון, ייצג שלושה זכיינים מול רשת החקלאי, שבבעלות מר אלירז שדה.
שיטת הזכיינות הומצאה כבר במאה ה-19, וכיום היא נפוצה מאוד בשלל מגזרים עסקיים. עסקים למכירה בזכיינות מוצעים הן על-ידי רשתות קיימות, הן על-ידי אנשי עסקים שחווים הצלחה ורוצים להתרחב מבלי להשקיע בעצמם סכומי כסף גבוהים והן על-ידי זכיינים שמסיבות כאלה ואחרות מבקשים לסיים את ההתקשרות העסקית עם הרשת ועל כן מציעים למכירה את הזיכיון.
עולם האופנה מתאפיין בשינויים רבים בתדירות גבוהה, ולמעשה מדובר בתחום הפכפך מאוד. הישענות על מותג מוכר ועל ידע ויכולות של רשת גדולה הם בסיס איתן להצלחה ארוכת טווח, אבל כששוקלים להפוך לזכייני אופנה ישנם מספר דגשים חשובים שחובה לקחת בחשבון.
תחנת דלק היא עסק מורכב מאוד. בהתאם גם עסקאות רכישת זיכיון של תחנות דלק מתאפיינות במורכבות רבה וכרוכות גם בהשקעה כספית משמעותית. עלות הזכיינות מושפעת מגורמים רבים ובראשם מיקום התחנה – באופן טבעי לוקיישן מרכזי יוצר פוטנציאל להכנסות גבוהות, הן מהתדלוקים והן ממכירת המוצרים הנלווים, ועל כן זיכיון של תחנה שנמצאת ליד ציר תנועה הומה הוא מוצר יקר יותר מזיכיון של תחנות בכבישים צדדיים. ישנם כמובן עוד פרמטרים אשר משפיעים על העלות, ועוד סעיפים רבים שתמיד חשוב לתת עליהם את הדעת כשקונים זיכיון של כל עסק מכל סוג שהוא, ובהתאם ההמלצה היא להיעזר בשירותיו של עורך דין בעל ניסיון רב ומגוון.
הסכם זכיינות ושיווק הוא חוזה שנחתם בין רשת אשר מעוניינת לצרף אליה יזמים שישווקו את מוצריה לבין אותם יזמים. מטבע הדברים מדובר בהסכם שכולל סעיפים רבים והתייחסות מפורטת למגוון רחב של סוגיות שעשויות לצוץ לאורך הדרך המשותפת. בהתאם חשוב מאוד לא לחתום על חוזה שכזה ללא ייעוץ משפטי מקצועי של עורך דין אשר תחום המומחיות שלו הוא זכיינות.
הסכם זכיינות הוא חוזה מחייב בין רשת לבין יזם שמבקש להצטרף אליה, לקבל את הזכות למכור את מוצריה ולעשות שימוש במותג ובקניין הרוחני (למשל העיצוב שמזוהה עם הרשת, הידע שהצטבר בה לגבי תפעול סניפים ועוד). זהו הסכם רב חשיבות הן מבחינת הרשת והן מבחינת הזכיין: הרשת מבקשת לשמור על עוצמת המותג ועל המוניטין שרכשה במשך השנים מפני התנהלות בעייתית של זכיין מסוים, ואילו הזכיין זקוק להגנה מפני שרירות לב של אנשי הרשת שכוחה עדיף על שלו.
חוזה זיכיון הוא הסכם בעל תוקף משפטי שקובע כיצד תתנהל האינטראקציה העסקית בין הרשת לבין הזכיין. לסעיפיו השונים של חוזה זה חשיבות רבה מאוד ועל כן מומלץ להקדיש להם תשומת לב – בעזרת עורך דין שהמומחיות שלו היא בתחום הזכיינות.
מותג הוא נכס יקר ערך בימינו. למעשה מדובר באחד הנכסים המשמעותיים ביותר עבור כמעט כל עסק, בכמעט כל תחום פעילות. מותג מוכר מבטיח משיכת מקסימום תשומת לב רצויה מצד קהל היעד, וכשהוא מעורר תחושות מבוקשות גרף המכירות יטפס מעלה מעלה. כך לדוגמה בענף המזון המהיר מותג מוצלח הוא כזה שמשדר אמון ויציבות, כלומר גורם ללקוחות לדעת בדיוק מה הם צפויים לקבל תמורת כספם ומנטרל את אי הוודאות. בענף האופנה ערכים נכונים הם חדשנות, יצירתיות, עמידות (במיוחד כשמדובר על בגדי ילדים) ונוחות, ועוד ערך שתורם רבות לכל מותג במאה ה-21 הוא ידידותיות לסביבה.
אחד המאפיינים הבולטים של המציאות העסקית בימינו הוא ריבוי השחקנים בחלק גדול מתחומי הפעילות המרכזיים במשק. מאפיין מובהק נוסף הוא הקושי הניכר של עסקים קטנים שמתמודדים מול תאגידים גדולים בתנאים לא שוויוניים. במציאות כזו זכיינות היא שיטה מומלצת במיוחד – עסק חדש שלא נדרש לבנות את עצמו מאפס אלא זוכה לבסיס איתן בזכות ידע נרחב שהצטבר בשורה ארוכה של סניפים, מותג מוכר ואהוד ויתרון הגודל שיש לרשת, הוא עסק עם נקודת פתיחה טובה בדרך להצלחה מרשימה.
הסכם זכיינות הוא חוזה מחייב ובעל השפעה רבה על הזכיין במשך פרק זמן ארוך ולמעשה גם לאחר סיום ההתקשרות העסקית. גם הרשת כמובן מחויבת להתנהל על סמך הסכם שכזה, ועל כן מדובר במסמך שחובה לגבש לאחר מחשבה מעמיקה ותשומת לב מלאה לשורה ארוכה של פרטים – בעזרת עורך דין שזוהי המומחיות שלו.
כשזכיין חדש מצטרף לרשת, שני הצדדים מאמינים כי מדובר בהתקשרות עסקית שתניב להם רווחים נאים. בנוסף ישנה האמונה כי התועלת הרבה תישמר למשך שנים רבות ולפחות למשך כל תקופת הזיכיון שעליה הסכימו ביניהם. אבל המציאות בימינו דינמית מאוד, במקרים רבים אפילו תזזיתית, וכפי שמערכת יחסים רומנטית עשויה להתחיל בזיקוקים ושמחות אבל לעלות על שרטון כעבור זמן מה, כך גם אינטראקציות עסקיות עלולות להיתקל במכשולים בלתי עבירים ולהגיע למצבים שבהם אחד הצדדים או שניהם מבקש להביא לידי סיום את ההתקשרות.
חוזה בין רשת מזכה לבין זכיין הוא תשתית חיונית לאינטראקציה עסקית מוצלחת לשני הצדדים – שמצד אחד חולקים מטרות משותפות ומצד שני עשויים להיות ביניהם גם חילוקי דעות וניגודי אינטרסים. חוזה שכזה יש לנסח אך ורק בעזרת עו"ד בעל ניסיון רב בתחום ספציפי זה.
חוזה זכיינות הוא הבסיס לאינטראקציה עסקית מיטבית לשני הצדדים, הרשת והזכיין, לאורך כל תקופת הזיכיון. בהתאם חשוב להקדיש תשומת לב מלאה לכל סעיף ותת סעיף, ובעיקר להפקיד את מלאכת הניסוח בידי עורך דין שזוהי מומחיותו. במקרים שבהם מוצע לזכיין חוזה אחיד מול הרשת, נדרשת בחינה מדוקדקת שלו על-מנת שהוא לא יכלול "מוקשים" מסוכנים – וגם אם מדובר ברשת גדולה שמטבע הדברים יש לה כוח רב, יותר מזה של היזם שמבקש להצטרף אליה, עדיין חשוב להיעזר בייעוץ משפטי מקצועי.
דיני חוזים הם חלק משמעותי מהמשפט האזרחי. ההגדרה המקובלת של חוזה היא הסכם שניתן לאכוף אותו באמצעים משפטיים אם יש צורך בכך, כך שלא מדובר רק בהתחייבות של כבוד אלא במסמך שמחייב את מי שחתם עליו להתנהל לפי הכתוב בו. בהתאם חשוב מאוד לוודא שכל חוזה שאתם חותמים עליו אכן משקף את האינטרסים האמיתיים שלכם מצד אחד ומצד שני לא עלול להעמיד אתכם במצבים לא רצויים.
רכישת עסק פעיל מצמצמת את אי הוודאות שכרוכה בהקמת עסק חדש מאפס, אולם מצד שני חושפת את הקונים לסיכונים אחרים. בהתאם מומלץ בחום לפנות לעורך דין עתיר ניסיון בליווי עסקאות מסוג זה על-מנת לקבל מענה מדויק ולנטרל כל מהמורה אפשרית.
עורך דין מומחה לזכיינות הוא איש מקצוע מבוקש מאוד בימינו. בעידן שבו ביותר ויותר תחומים שוררת תחרות עזה, וכשבאופן כללי ישנה אי ודאות משמעותית מבחינה כלכלית, אך טבעי הוא שיזמים יבקשו לנצל את הנכסים שמציע כל זיכיון – מותג מוכר, ידע רחב היקף שהצטבר בשלל סניפים ויתרון הגודל של הרשת שמתורגם להסכמים משתלמים עם ספקים. באופן דומה גם רשתות קיימות מנסות להתרחב מבלי להשקיע סכומי כסף גבוהים מדי וזאת על בסיס הצעת זיכיונות למכירה, וגם מי שהקים עסק מצליח אחד ורוצה לשכפל אותו זקוק לשירותיו של עו"ד זכיינות מיומן.