a

© 2023 Colen Navon Law Firm, All Rights Reserved

 

חוזה למכירת עסק חי

גיא קולן > מאמרים בנושא זכיינות  > חוזה למכירת עסק חי

חוזה למכירת עסק חי

לא מעט בעלי עסקים מחליטים בשלב מסוים למכור את העסק שלהם, גם אם הוא יציב, מניב רווחים נאים ובעל פוטנציאל צמיחהבין הסיבות לכך: תחושת מיצוי וחיפוש אחר אתגר חדש (דבר שמאפיין יזמים רבים), שינויים כוללים בחיים (למשל החלטה להקדיש זמן רב יותר למשפחה או רילוקיישן למדינה אחרת), הזדמנות עסקית קורצת שכדי לממש אותה נדרש סכום כסף גדול ועוד.

לעמות זאת חלק מהעסקים נאלצים למכור מסיבות פחות משמחות כאשר הנפוצה ביותר היא בעיות כלכליות לכן שווה להשקיע לפני הפתיחה בקורס למימון עסק שיאפשר לכם להכיר את השוק, לבנות תוכנית עבודה יעילה ותוכנית כלכלית יציבה ובטוחה.

במקרים אלה חשוב להסתייע בייעוץ משפטי מקצועי לאורך כל הדרך, וזאת על-מנת להבטיח את מלוא האינטרסים בכל שלב ושלב של המכירה. בהקשר זה כדאי לציין שעוד לפני החתימה על חוזה למכירת עסק חי מומלץ ברוב המקרים לחתום על הסכם סודיות ו/או הסכם עקרונות ראשוני, וגם אותם כדאי לגבש בעזרת עו”ד שזהו תחום מומחיותו.

מדוע חשוב הסכם סודיות לקראת מכירת עסק חי?

הקונים הפוטנציאליים ירצו מן הסתם לבצע בדיקת נאותות של העסק, ובמהלכה אין ברירה אלא לשתף אותם בנהלים העסקיים, במידע פיננסי יקר ערך ולעתים גם בסודות טכנולוגיים – וחשוב מאוד להבטיח שבכל אלה לא ייעשה כל שימוש מכל סוג שהוא במקרה שהעסקה לא תצא לפועל.

מה כוללת המכירה בפועל?

מרכיב מרכזי נוסף בכל חוזה למכירת עסק חי הוא מה מועבר בעצם מידי הבעלים הנוכחיים לידי הבעלים הבא: האם מדובר רק בנכס פיזי, האם גם הציוד נכלל בעסקת המכירה, האם המוניטין של העסק ובפרט השם הקיים עוברים גם הם לרשות הקונים ועוד. עוד חשוב לוודא שהחוזה לא עומד בסתירה להתחייבויות קיימות של בעל העסק לעובדים, ספקים וכו’.

מה מותר ומה אסור לאחר מכירת עסק פעיל?

בחלק מהמקרים יבקש הרוכש מבעל העסק הנוכחי שלא להתחרות בו לפרק זמן מסוים, ומן הסתם יבקש לעגן זאת בחוזה.

זהו סעיף מקובל שמופיע בלא מעט חוזים למכירת עסק חי, אולם גם אם למוכר אין כוונה להישאר באותו ענף בכל מקרה חשוב להגדיר במדויק ובפירוט מהי “תחרות אסורה”, עד מתי תקף האיסור ומהם הפיצויים על הפרת ההתחייבות.

דברו איתנו!

    דילוג לתוכן