a

© 2023 Colen Navon Law Firm, All Rights Reserved

 

זכיינות – יתרונות וחסרונות

גיא קולן > מאמרים בנושא זכיינות  > זכיינות – יתרונות וחסרונות

זכיינות – יתרונות וחסרונות

בסקר שערכה הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים של משרד הכלכלה בשנת 2014 דיווחו 4.5% מכלל בעלי העסקים במשק כי הם פועלים בתנאי זכיינות, כך שההערכה המקובלת היא שמגזר הזכיינות בישראל כולל בין 20,000 ל-25,000 עסקים.

מדובר בקונספט שהגיע אלינו זה מכבר מארה”ב, ושמתאים מאוד למאה ה-21 שבה פשוט ונוח לשכפל הצלחה עסקית שכן הפצת ידע מתבצעת בקלות וביעילות, ובנוסף למותגים ישנו כוח רב, כך שלפתיחת עסק בזיכיון יש יתרון משמעותי על פני הקמת עסק מאפס. יחד עם זאת כדאי לקחת בחשבון גם את החסרונות השונים של הזכיינות, וכך גם לקבל החלטה מושכלת באמת וגם לנטרל את החסרונות או לפחות לצמצם את השפעתם במידה והבחירה היא לפתוח עסק בזיכיון.

היתרונות של הזכיינות

היתרון המשמעותי ביותר של פתיחת עסק בתנאי זיכיון הוא כאמור ההישענות על ידע קיים, שכבר תורגם להצלחה עסקית. באופן טבעי הענקת זיכיון אמורה לכלול גם הדרכות מפורטות, סיוע במהלך הקמת העסק כמו גם בניהול השוטף – חשוב לוודא מה אכן כולל הזיכיון ולעגן זאת בחוזה מסודר.

יתרון חשוב שני הוא עוצמת המותג: עסק שהוא חלק מרשת נהנה מהשם הטוב שלה, מהעובדה שהלוגו שלה מוּכָּר ומוֹכֵר ובפרט לא נדרש להשקיע סכומים גדולים בתקופת ההרצה כדי לפוגג את החשדנות הטבעית של לקוחות פוטנציאליים כלפי מקום לא מוכר.

עוד סיבה טובה לרכוש זיכיון היא שבמקרים רבים עלויות התפעול השוטף נמוכות יותר, וזאת בזכות הקנייה המרוכזת של חומרי גלם ומוצרים אחרים ע”י הרשת ולא ע”י כל עסק בנפרד.

החסרונות של הזכיינות

חיסרון אחד הוא התשלום עבור הזיכיון, כשבנוסף יש להפריש אחוזים מהמחזור לטובת הרשת, אבל החיסרון העיקרי של זכיינות הוא צמצום מידת החופש של בעל העסק להתנהל בהתאם לתפישת עולמו. בהקשר זה כדאי לדעת שישנם זיכיונות שמאפשרים חופש פעולה רחב יחסית (למשל התאמת תפריט בית קפה לסביבה בה הוא פועל) אבל ישנם גם זכיינים שכבולים לחוזים דרקוניים שמגבילים אותם במידה משמעותית.

בהתאם מומלץ להיעזר בשירותיו של עו”ד גיא קולן, שכבר צבר ניסיון נרחב בתחום, ובהתאם יעזור גם לכם לחתום על חוזה שמבטיח את מיצוי היתרונות ונטרול לפחות חלק מהחסרונות.

דברו איתנו!

    דילוג לתוכן