a

© 2023 Colen Navon Law Firm, All Rights Reserved

 

זכיינות בחברה רב לאומית

גיא קולן > מאמרים בנושא זכיינות  > זכיינות בחברה רב לאומית

זכיינות בחברה רב לאומית

זכיינות מאופיינת בכך שהחברה המזכה מעניקה לזכיין הזכות להשתמש בקניין הרוחני שלה, זאת בתמורה לתשלום ראשי וכן תמלוגי מכירות שונים. זכיינות מאופיינת לרוב על ידי מוצר ייחודי, שירות, שם מסחרי, שיטה עסקית או פטנט. זכיינות היא שיטה משמעותית בתעשיות רבות, ביניהן נכללות תעשיית המזון המהיר, מרכזי כושר, חברות השכרת רכב, מספרות, סוכנויות נסיעות ומלונות. גם בארץ קיימים ארגונים קמעונאים רבים אשר מקיימים קשרי זכיינות בכל רחבי העולם.

זכיינות וחברות רב לאומיות

חברה רב לאומית היא למעשה כל חברה אשר רשומה ופועלת במקביל ביותר מבמדינה אחת. במרבית המקרים, מטה החברה הראשי נמצא במדינה אחת ומפעיל חברות בת, בעזרת הסכמי זכיינות, הנמצאות במגוון מדינות אחרות. הבעלות על חברות בת אלה עשויה להיות חלקית או מלאה בכל אחת מהמדינות. היתרון הכלכלי שבהקמת חברה רב לאומית מתבטא באופן מובהק במגוון תחומים. דוגמא אחת לביטוי הכלכלי של הקמת חברה רב לאומית היא ההפחתה במחיר המוצר כתוצאה מהגברת הייצור וגיבוש הנהלה מגוונת. אף על פי כן, מחסומים תרבותיים עשויים ליצור מכשולים בלתי צפויים. המיומנות הטכנית של החברה, כוח האדם המופעל על ידה וכן האסטרטגיות העסקיות המוכחות מאפשרות התגברות על מכשולים אלה. לכן, תאגיד בעל מוצר ייחודי יעדיף לנהוג בשיטה הזכיינות ולהעניק זיכיון הפעלה לזכיין באחת ממדינות שיתוף הפעולה. בשיטה זו, הזכיינים מקבלים סיוע והדרכה מהחברה המזכה, ובמקביל נהנים מחיסכון בהוצאות עסקיות רגילות כגון לוגיסטיקה, פרסום, מחקר ופיתוח ואסטרטגיות שיווק שונות. אחת הסיבות העיקריות למעבר לשיטת זכיינות רב לאומית היא הקשחת חוקי העבודה במדינות רבות וכן עליית שכרם של עובדי הייצור. לדוגמא, חברה רב לאומית אשר עוסקת בריהוט והעבירה את מלאכת ייצור הרהיטים למדינות בהן עלות הייצור זולות, תעדיף להקים סוכנויות משנה או להעניק רשיונות זכיינות ליזמים במדינות אחרות. זכיינות מאפשרת לחברות המזכות להתרחב בעזרת הענקת רשיונות זכיינות רבים ברחבי העולם. רוב ההתרחבות הבין לאומית של חברות אמריקאיות לדוגמא נעשית באמצעות מכירת רשיונות זכיינות ללאומים שונים, כך חברות אלה מתרחבות במרחב הגיאוגרפי העולמי. קיימות מגוון דוגמאות בולטות לחברות כאלה, הן בישראל והן ברחבי העולם.

זכיינות רב לאומית לעומת זכיינות מקומית

המחקרים מגלים כי חברות הנוקטות בשיטת זכיינות בינלאומית שונות במספר מובנים מחברות מזכות אשר נוקטות בשיטת זכיינות מקומית בלבד. כך למשל, חברות הפועלות בשיטת זכיינות בינלאומית מפתחות יכולת גבוהה יותר להתאגד ולפקח על זכייניהן, זאת לעומת מקבילותיהן המקומיות. ביסוס זכיינות רב לאומית התבררה כשיטה המאלצת את החברות לפתח מנגנוני פיקוח משוכללים במטרה להגן על האינטרסים של החברה וחזונה מפני אופורטוניסטים שונים בתחום.

דברו איתנו!

    דילוג לתוכן