a

© 2023 Colen Navon Law Firm, All Rights Reserved

 

הסכמי זכיינות הרווחיים בארץ

גיא קולן > מאמרים בנושא זכיינות  > הסכמי זכיינות הרווחיים בארץ

הסכמי זכיינות הרווחיים בארץ

היתרונות הנלווים של הסכמי זכיינות הם: ביטחון כלכלי, ייעוץ ולווי מקצועי החל משלב ההקמה של העסק וכלה בשלבי התפעול, שיווק ופרסום יעילים ביותר ויתרונות נוספים. בשל הגיוון הרב הקיים היום בתחום הזכיינות בארץ, ניתן למצוא הסכמי זכיינות טובים פחות או יותר; רווחיותם של הסכמים אלה תלויה בפרמטרים רבים, כדוגמת: ענף הפעילות, תנאי ההסכם שנחתם, ניסיונו של הזכיין, אזור הפעילות ופרמטרים נוספים. פעמים רבות תלויה הצלחתם של הסכמי זכיינות גם בגודלה של הרשת ובפריסתה. בהקשר זה, הסכמי זכיינות של רשתות מובילות בתחומים שונים, כדוגמת: ארומה, ומקדונלדסג’אפניקה, H&M, רנואר ושחף נכסים הם לרוב בטוחים ורווחיים יותר מהסכמי זכיינות של רשתות קטנות יותר.

הסכמי זכיינות רווחיים – אפשרויות

בתחום הסכמי זכיינות ישנן שתי אפשרויות מרכזיות – הסכמי זכיינות מלאים או הסכמי זכיינות מצומצמים, כאשר כל אחת מהאפשרויות צריכה להיבחן לגופה. הסכם זכיינות מלא הוא הסכם המזכיר מאוד את שיטת “הכול כלול”, שאנו מכירים בעיקר מתחום חבילות הנופש בארץ ובעולם. רשתות בתי קפה כדוגמת “קפה קפהארומה” מציעות לזכיינים עסקה שבמסגרתה הם זוכים לתמיכה מלאה של הרשת, החל מייעוץ עסקי, דרך קביעת המנות המוגשות לסועדים וכלה במדי העובדים, בתמורה לתשלום חד פעמי עבור הזיכיון והפרשה של אחוזים מהתגמולים. הסכום הראשוני לרכישת זיכיון במסגרת הסכמי זיכיון אלה עשוי להגיע למאות אלפי ₪אפילו למיליון שקלים חדשים, אך מעטפת הביטחון של הרשת מבטיחה לרוב רווחים כספיים כבר בשלבים הראשונים של הפעלת הסניף. לצד הסכמי זכיינות מלאים, ישנם גם הסכמי זכיינות מצומצמים, במסגרתם מעניקה הרשת המזכה לזכיין רק את שמה ואת הזכות למכור את מוצריה. הסכמי זכיינות אלה מאפשרים לזכיין לשמור על עצמאותו הניהולית, ועלות הזיכיון במסגרתם היא נמוכה בצורה משמעותית. עם זאת, במסגרת הסכמי זכיינות אלה לא זוכה הזכיין למעטפת הביטחון של הרשת והוא נאלץ לכלכל את צעדיו לבד בכדי להצליח.

הסכמי זכיינות רווחיים – מרכיבים חשובים

רווחיותם של הסכמי זכיינות קשורה למרכיבים רבים נוספים. הנה שניים מהם:
• דמי זיכיון קבועים – נוסף לדמי הרכישה, כוללים הסכמי זיכיון גם סעיף המתייחס לתגמולים השוטפים. גובה התגמולים השוטפים נע לרוב בין ארבעה לשבעה אחוזים בממוצע ביחס לענף הזכיינות ולמחזור הרווחים הצפוי. באופן מעשי, הרווח מפעילותו של עסק ממוצע נע בין 10 אחוזים ל-20 אחוזים, כך שכשליש מהרווח הצפוי בעסקי זיכיון מועבר אוטומטית לרשת המזכה.
• תקופת הסכמי זכיינות – לרוב מוגבלים הסכמי זכיינות לתקופה שאינה עולה על חמש שנים, עם אפשרות להארכה. לעיתים בתום תקופת הזכיינות הראשונה עשויה הרשת לבקש תשלום נוסף על הזיכיון או להעלות את אחוזי ההפרשה מהמחזור העסקי. מצבים אלה ניתן למנוע מראש על ידי הוספת סעיף מתאים בחוזה, השומר על זכויותיו של הזכיין.

דברו איתנו!

    דילוג לתוכן