a

© 2023 Colen Navon Law Firm, All Rights Reserved

 

הסכם מכירה וקניית עסק

גיא קולן > מאמרים בנושא זכיינות  > הסכם מכירה וקניית עסק

הסכם מכירה וקניית עסק

העולם העסקי בימינו מתאפיין בדינמיות רבה, כשמצד אחד מדי שבוע נפתחים כמה מאות עסקים חדשים ומצד שני לא מעט עסקים נפלטים מהשוק. במקביל מתבצעות גם עסקאות קנייה ומכירה של עסקים קיימים – עסקאות מורכבות מטבען אשר מחייבות קבלת ליווי משפטי איכותי במיוחד, שהרי כל הסכם מכירה וקניית עסק הינו חוזה שלכל פרט ופרט בו חשיבות עצומה, ולכל טעות עלול להיות נלווה מחיר גבוה.

הסכם עקרונות ראשוני

בדרך כלל עוד לפני גיבוש חוזה מכירת עסק או קניית עסק, נהוג לחתום על הסכם עקרונות ראשוני – הסכם שמהווה מעין מסגרת עקרונית לעסקה המתרקמת וכן הצהרת כוונות לגבי מידת הרצינות של שני הצדדים לעסקה.

הסכם העקרונות עשוי לכלול בין השאר את תיאור העסק הנמכר, את מתווה העסקה אם אכן תושלם (למשל כיצד תשולם התמורה עבור העסק ובאילו מועדים), מענה מסודר וברור לסוגיות כגון בלעדיות (האם בעל העסק רשאי לעניין קונים פוטנציאליים נוספים או שמא לרוכש ישנה בלעדיות לפרק זמן כזה או אחר, עד להשלמת בדיקת נאותות) וסודיות (שבמקרים רבים הינה קריטית להשלמת עסקה מוצלחת כמו גם עבור המשך התנהלות העסק בכל מקרה).

חשוב להדגיש שהסכם עקרונות הוא חוזה מחייב לכל דבר, ועל כן מומלץ בחום שלא לחתום על הסכם שכזה ללא ייעוץ משפטי של עו”ד בעל ניסיון נרחב בהסכמי מכירת/קניית עסק כמו עורך הדין גיא קולן.

הסכם מכירת או קניית עסק – מענה לסוגיות חשובות רבות

הסכם מכירה וקניית עסק מעגן באופן ברור ומעל לכל צל של ספק לא רק את התמורה הכספית שתינתן עבור העסק, אלא נושאים רבים בעלי חשיבות עצומה בנוגע לתפעול העסק ולחובות המוכר והקונה גם יחד.

כך למשל ייתכן חוזה קניית עסק שבו המוכר מתחייב שלא להתחרות בקונה במשך תקופה מסוימת, כשבאופן טבעי נדרשת הגדרה משפטית מדוקדקת של מהי תחרות ומהו הפיצוי שיינתן באם תופר ההתחייבות.

דוגמה נוספת לנושא שיש לתת עליו את הדעת במסגרת הסכם מכירת עסק היא המוניטין שלו, וגם עתידם של העובדים הקיימים הוא סוגיה שמחייבת התייחסות משפטית נאותה – של עו”ד מנוסה שימנע אי נעימויות משפטיות ואחרות.

דברו איתנו!

    דילוג לתוכן