a

© 2023 Colen Navon Law Firm, All Rights Reserved

 

הסכם זיכיון- אילו סעיפים יש לכלול בהסכם זכיינות?

גיא קולן > מאמרים בנושא זכיינות  > הסכם זיכיון- אילו סעיפים יש לכלול בהסכם זכיינות?

הסכם זיכיון- אילו סעיפים יש לכלול בהסכם זכיינות?

הסכם זכיינות כולל, בין היתר, את הנושאים הבאים: פרטי המתקשרים, טיב ההתקשרות, התמורה עבור השימוש בסימני המסחר ובשיטות העסקיות של החברה המזכה, הסכם סודיות, ערבויות, הסכמי אי תחרות, סנקציות בגין הפרה של ההסכם או חריגה מתנאי הזיכיון ועוד. 

למעשה, במסגרת הסכם זכיינות רשת מזכה מעניקה לזכיין את הזכות לנהל עסק באופן עצמאי תחת שמה של הרשת וכן את הזכות להשתמש בסימנים המזהים של הרשת. שימוש כאמור, מאפשר לזכיין ליהנות מהמוניטין שצברה הרשת ובכך להגדיל את קהל לקוחותיו. בנוסף, הרשת מספקת לזכיין ליווי ותמיכה בניהול והפעלת העסק אשר מבוסס על הידע והניסיון שצברה הרשת בהיותה רשת מבוססת, מוכרת ואהובה.

פעמים רבות הסכם זכיינות נחתם בצמוד להסכם שכירות שהרי מיקומו של העסק מהווה גורם משפיע על הצלחתו של העסק. הסכם השכירות לעיתים רבות הינו תנאי מתלה לחתימת הסכם זכיינות. כמו כן, בעלי נכסים רבים מבקשים כי הסכם השכירות ייחתם מול רשת מוכרת ולא מול הזכיין בשים לב לכך שהרשת נתפסת כישות חזקה יותר מאדם פרטי או חברה חדשה. במסגרת זו, הרשת תחתום על הסכם השכירות, הזכיין יהיה השוכר בפועל והסכם הזיכיון יכלול סעיפים בנוגע להתחייבויות הזכיין לשאת בתשלומי השכירות בהיותו השוכר בפועל.

כאמור, מיקומו של עסק עלול להשפיע רבות על הצלחתו ולכן, על הזכיין להגדיר במסגרת חוזה הזיכיון את “שטח הזיכיון” ולוודא כי הרשת מתחייבת שלא לפתוח עסק נוסף / למכור זיכיון נוסף של הרשת “בשטח הזיכיון” כדי לא ליצור תחרות בלתי הוגנת אשר תפגע בהכנסותיו של הזכיין.

התשלום בגין הזיכיון כולל לרוב, תשלום בעד הזיכיון, קרי תשלום חד פעמי בעד הזכות להשתמש בשמה של הרשת ובסימני הזיהוי שלה. וכן, תשלום תמלוגים אשר משולם מדי חודש והוא מהווה אחוז מוסכם ממחזור המכירות של העסק בתוספת מע”מ כחוק. מחזור המכירות פירושו כל ההכנסות הנובעות מעסקו של הזכיין כאשר פעמים רבות נקבע מנגנון לפיו הזכיין מדווח לרשת על הכנסותיו.

כמו כן, נהוג לקבוע כבר בהסכם מהם הימים ושעות הפעילות בהם מתחייב הזכיין לפתוח את העסק, וכן כי הזכיין אחראי בלעדית לעובדיו ולקבלני משנה מטעמו, לרבות בכל הנוגע לקיים כלפי העובדים את מלוא התחייבויותיו על פי דין כמעסיק, כמו גם כי הוא מתחייב להבהיר להם, בכתב, כי אין למזכה כל אחריות או חבות כלפיהם מכל מין וסוג שהוא.

הסכם זיכיון כולל גם תנאים להמשך ההתקשרות ותנאים להפסקת ההתקשרות, וכן את התנאים בהם יהיו רשאים הצדדים לבטל את ההסכם.

על אף האמור לעיל, חשוב לזכור כי אין חוזה זיכיון סטנדרטי, הסכמי זכיינות תלויים בפרמטרים רבים ולכן יש להתאים אותם באופן ספציפי ללקוחות, לטיב הפעילות העסקית ולדרישות החברה המזכה. לאור זאת, חשוב לזכור כי המדובר בשני צדדים בעלי מטרה משותפת אך לעיתים בעלי אינטרסים מנוגדים לפיכך, מאוד שלא להיכנע ללוחות זמנים דוחקים ולהיוועץ עם עורך דין מנוסה בתחום הזכיינות לכל אורך המשא ומתן ועד לחתימה על הסכם הזיכיון.

 

דברו איתנו!

    דילוג לתוכן