a

© 2023 Colen Navon Law Firm, All Rights Reserved

 

המגמה העולמית – זכיינות

גיא קולן > מאמרים בנושא זכיינות  > המגמה העולמית – זכיינות

המגמה העולמית – זכיינות

המילה זכיינות נגזרת מהמילה “זכות” וכשמה כן היא – זכות המועברת מגורם עסקי אחד לאחר. הגורם העסקי הראשון נקרא לרוב החברה המזכה ומדובר בבעל עסק, מוצר, פטנט וכו’. הגורם המשני מכונה זכיין ומייצג אדם או ארגון לו ניתנה הזכות על החברה. זכיינות שכזו לרוב מתאפיינת בהסדר משפטי אשר נחתם בין שני הצדדים המדוברים. מכאן יהיה זה קל מאוד להקיש כי זכיינות טובה נשענת על מערכת יחסים של אמון בין הגורמים העסקיים החתומים על החוזה.

זכיינות – יתרונות וחסרונות

זכיינות טומנת בחובה אלמנטים חיוביים ושליליים כאחד. במאמר נציין את שניהם אך נסייג זאת ונאמר כי מבחינה כלכלית נראה כי האלמנטים החיוביים בזכיינות עולים בכמה וכמה מונים על השליליים, ועל כן מניעים נתח שוק גדול בתחומים רבים. האלמנטים החיוביים הקיימים בתחום הזכיינות רבים. ראשית, לעומת הקמת עסק פרטי מאפס, זכיינות מאפשרת קבלה של עסק אשר קודם ופורסם היטב, בעל ביסוס כלכלי וחברתי כאחד. עבור יזמים רבים מדובר באבן הנגולה מליבם. עובדה זו חוסכת את ההשקעה הרבה הנדרשת בפרסום, ביסוס העסק, נטוורקינג ועוד. כל שיהיה על הזכיין לעשות הוא לקדם את העסק הלאה תוך שמירה מיטבית על האינטרסים של המזכה ויצירת המשכיות לחזון עליו נבנה העסק. בנוסף, זכיינות מאפשרת נקודות יציאה רבות. לעומת הקמת עסק פרטי, אשר לא תמיד מאפשרת נקודות יציאה ללא אבידות כלכליות כבדות, זכיינות היא איזור אשר תחום בחוזה. ככזו, זכיינות לרוב נקבעת לתקופת זמן מסוימת. תקופת זמן זו מאפשרת לזכיין לדעת כי במידה ונקלע לקשיים בכל הנוגע לניהול העסק, זכיינותו תפוג בתאריך מסוים והוא יוכל להמשיך בדרכו ללא דאגות. קיימים יתרונות רבים נוספים, הנקבעים בהתאם לסוג הזכיינות. אך זכיינות, כמו כל תחום, הינה בעלת חסרונות מסוימים. מרבית החסרונות הינם אינדיבידואליים ותלויים בזכיין. לדוגמא, זכיינות אינה מאפשרת שליטה מלאה במראה העסק, חזונו, המוצר הנמכר וכו’. עבור אלו החולמים להקים עסק משלהם מדובר בחיסרון גדול. למרות זאת, עבור רבים חיסרון זה הוא איננו חיסרון כלל. יש המעוניינים להיות בעליו של עסק מצליח ומכניס מבחינה כלכלית, אך אינם מעוניינים לתת דעתם על צורת ניהול העסק, דבר אשר במקרה זה מוכתב מלמעלה מהגוף המזכה.

זכיינות – מגמה ברורה

בשנים האחרונות הפכו עסקי זכיינות למגמה ברורה בכלכלה העולמית המודרנית. עסקאות זכיינות אלה משתלמות במיוחד עבור תחומי ייצור שונים. בעזרת זכיינות ניתן לדוגמא להעביר ייצרו של מוצר מסויים לאיזור בו העלות על הייצור נמוכה בהרבה מהעלות במדינת המקור של המזכה. מגמה זו מראה בבירור כי בחירת זכיינות בהזדמנות זו יכולה להיות צעד כלכלי חכם ומבטיח עבור אינדיבידואלים רבים.

דברו איתנו!

    דילוג לתוכן