a

© 2023 Colen Navon Law Firm, All Rights Reserved

 

דוגמאות לחוזה זכיינות

גיא קולן > מאמרים בנושא זכיינות  > דוגמאות לחוזה זכיינות

דוגמאות לחוזה זכיינות

חוזה זכיינות הוא הבסיס ליחסים העסקיים שנרקמים בין רשת שמעוניינת להתרחב לבין זכיין שמבקש להישען על מודל עסקי קיים, ידע מקצועי רחב ומותג שכבר צבר מוניטין רב. בחלק מהמקרים מבקשות הרשתות להחתים את זכייניהן על חוזה סטנדרטי, אולם ההמלצה לכל זכיין היא להבין מהו המבנה המקובל של חוזה זה, מהם הסעיפים שמהווים תנאי הכרחי לקיום העסקה, אילו עוד נושאים יש להסדיר בהסכם – ולהיעזר בייעוץ משפטי של עו”ד מומחה לזכיינות כדי לחתום בסופו של דבר על הסכם מותאם ספציפית עבורו אשר כולל את כל הדגשים החשובים לו, הסכם שמאזן בין רצונה המובן של הרשת להציג קו אחיד בכל סניפיה ולהגן על שמה הטוב ובין האינטרסים העסקיים של הזכיין.

דוגמה לחוזה זכיינות סטנדרטי (ובהקשר זה כדאי לדעת שהשאלה האם הסכם זכיינות כפוף לחוק החוזים האחידים היא סוגיה משפטית סבוכה, שמובילה להחלטות לא אחידות בערכאות שיפוטיות שונות) תכלול ראשית כל את פרטי החברה ופרטי הזכיין וכן הצהרה בדבר רצונם ליצור ביניהם התקשרות עסקית.

סעיפים בסיסיים בחוזה זכיינות לדוגמה הם שטח הזיכיון, כלומר גודל האזור שבו מוענקת לזכיין בלעדיות או זכו ראשונים מתוקף ההסכם עם הרשת; אזור משלוחים; דמי הזיכיון והמועד שבו על הזכיין לשלם אותם תמורת הזיכיון; שיעור התמלוגים החודשי (באחוזים מהמכירות ו/או כסכום קבוע); וההתחייבויות של הרשת כלפי הזכיין – בסוגיות כמו שילוט, העמדת חומרים שיווקיים ו/או מקצועיים לטובת הזכיין, מתן ייעוץ כלכלי ו/או תפעולי, סיוע באיתור עובדים ובהכשרתם, ועוד.

עוד סעיף שניתן למצוא אותו בכמעט כל חוזה זכיינות הוא התחייבות של הזכיין לגבי מועד התחלת הפעלת העסק, כולל סוגיות הקשורות לשכירת המקרקעין שישמש כמקום העסק. כשמחפשים דוגמאות לחוזה זכיינות ניתן למצוא בכולן גם התייחסות לתקופת הזיכיון והתניות לגבי יכולתו של כל זכיין להעביר הלאה את הזיכיון לגוף עסקי שלישי.

עו”ד גיא קולן מלווה במשך שנים רבות רשתות זכיינות וזכיינים.

דברו איתנו!

    דילוג לתוכן