a

© 2023 Colen Navon Law Firm, All Rights Reserved

 

זכיינות – סקירה כללית

גיא קולן > מאמרים בנושא זכיינות  > זכיינות – סקירה כללית

זכיינות – סקירה כללית

שיטת הזכיינות הינה שיטת מסחר בה חברה מזכה מעניקה לחברה אחרת או לאדם פרטי, בתמורה לתשלום, להשתמש במותג שבבעלות החברה למטרות מכירת שירותים ו/או מוצרים. הרעיון הבסיסי מאחורי השיטה הוא שהשימוש במותג מוכר ומוביל מזכה את רוכש הזיכיון במוניטין שצבר המותג לאורך השנים.
אולם אין מדובר בעסקה חד פעמים על זכויות להשתמש בשם המותג. לרוב, הסכם הזכיינות מלווה בסיוע בהקמת הסניף, בהדרכתו של הצוות וסוגים נוספים של עזרה מצד החברה המזכה. מכיוון שלחברה המזכה ישנו אינטרס בהצלחת הסניף, גם לאחר הקמתו, היא מגלה עניין בהתנהלותו של הזכיין, ואף מסייעת לו לנהל את העסק ולפקח עליו בצורה מיטבית.
שיטת הזכיינות איננה מתאימה או קיימת בכל התחומים, אולם בתחומים בהם היא עובדת בצורה יעילה היא קוצרת הצלחות מרשימות. להן רשימה חלקית של כמה מהתחומים בהם שיטת הזכיינות מיושמת בהצלחה, וזאת מתוך 75 תחומים סך הכל בהם היא פעילה:
• זכיינות בתחום מזון מהיר
• זכיינות למספרות
• זכיינות לבתי קפה
• זכיינות לחנויות אופנה
• זכיינות למשרדי תיווך נדל"ן
• זכיינות לחנויות לכלי בית
• זכיינות להובלות
• זכיינות לחברות כוח אדם
• זכיינות למוסכים
• זכיינות לבתי ספר לשפות
• זכיינות לשיפוצים
• ועוד

מאיפה מתחילים?

הקמתו של עסק בשיטת הזכיינות נועדה לקצר תהליכים שבמקרים רבים הינם ארוכים ויקרים. מכיוון שהיצע הזיכיונות הינו מגוון, מומלץ ליזם לבחור זיכיון שמתאים הן למטרותיו והן ליכולותיו. מכיוון שמדובר בעסק שהיזם יצטרך להפעיל במשך שעות ארוכות מדי יום, סיכויי ההצלחה עולים ככל שליזם ישנה משיכה או ניסיון בתחום בו בחר לפעול בזכיינות. למשל, לימודי משפטים מעניקים ידע מקצועי ואקדמאי שמהווים יתרון בבחינת עסקאות פוטנציאליות.
השלב השני הוא לקבל החלטה מחושבת וקשיחה בנוגע לסכום אותו מוכן היזם להשקיע בעסק החדש מהכספים שברשותו, וזאת כדי להימנע מגורלם של בעלי עסקים שממשיכים להזרים סכומים לעסקים שסיכויי ההצלחה שלהם אינם גבוהים. מכאן כל שנותר הוא ליצור קשר עם אחת החברות המזכות ולהגיע עמה לסיכום.

היתרונות והחסרונות שבזכיינות

בסופו של דבר, רוב הזכיינים מרוצים מהעסקה שביצעו ומהרווחים שהעסקים שלהם מניבים. הרעיון מאחורי שיטת הזכיינות היא שהצלחת הרשת המזכה, המוניטין שלה והידע הרב שצברה יגדיל את סיכויי ההצלחה. אין צורך לבנות מותג למן ההתחלה או לשלם דמי לימוד. ובנוסף, רכישת המוצרים מהרשת עצמה חוסכת בעלויות, לעומת אלה של עסק עצמאי.
על מנת לצמצם את החסרונות ולהגדיל את היתרונות, על יזם שמעוניין לקנות רישיון זכיינות ולוודא שבחר במותג הנכון, ולא כבל עצמו בהסכם עם רשת שהמשמעות והערך של המותג שלה אינם מצדיקים את העסקה. שנית, על הסכם הזיכיון להיות מאוזן ולאפשר לקצור רווחים, להבדיל מהסכם שעובד לטובתו של המזכה בלבד , ובנוסף להעשיר את ידיעותיו באמצעות לימודים אקדמייםאו קורסים מקצועיים שיעשירו את המיומנויות והיכולות שלו בתחום בו הוא עוסק.

דברו איתנו!

    דילוג לתוכן