a

© 2023 Colen Navon Law Firm, All Rights Reserved

 

קידום זכיינות בישראל

גיא קולן > מאמרים בנושא זכיינות  > קידום זכיינות בישראל

קידום זכיינות בישראל

מאז שנת 2008 עומד קצב הצמיחה של זכיינות בישראל מדי שנה על כ-20 אחוזים. בשנת 2010 גלגל שוק הזכיינות מעל ל-14 מיליארדי שקלים חדשים. במציאות תחרותית שכזו, נדחקים לא אחת העסקים הפרטיים לשולי העשייה של השוק הישראלי העסקי והתחרותי מאוד, ואת מקומם תופסות רשתות מסועפות, המעניקות ליזמים זיכיון לפתוח סניף מקומי וליהנות מרשת ביטחון נוחה וגם מפירות ההצלחה, ללא כל סיכונים.

זכיינות בישראל – נתונים מהשטח

זכיינות בישראל היא, כאמור, חלק משוק כלכלי מתפתח ודינאמי. בארץ פועלות היום למעלה מ-350 רשתות במגוון רחב ביותר של תחומים. רשתות אלה מפעילות למעלה מ-10,700 סניפים שונים. זכיינות בישראל לרוב מבוססת על מודל משולב – כ-30 אחוזים מסך הסניפים של כל רשת הן בבעלותה הבלעדית, כאשר 70 אחוזים מהסניפים מופעלים באמצעות זכיינים. מבחינת החברות, כוללת זכיינות בישראל רשתות מקומיות רבות לצד רשתות בינלאומיות.

זכיינות בישראל – התפלגות ענפית

זכיינות בישראל בתחום המזון – ענף המזון הוא הענף הדומיננטי, בו שולטות הרשתות. כ-48 אחוזים מסך הפעילות של זכיינות בישראל הם בתחום המזון. ההתפלגות הפנימית בענף זה מוכרעת לטובת השוק המקומי – כ-90 אחוזים מהרשתות בתחום המזון הן ישראליות. לצידן ניתן למצוא בעיקר רשתות אמריקאיות, הנהנות מפירות ההצלחה של זכיינות בישראל, כדוגמת: מקדונלדס, פיצה האט ודומינוס פיצה.

זכיינות בישראל בתחום המסחר – 38 אחוזים מכלל עסקי זכיינות בישראל שייכים לתחום המסחר. זכיינות האופנה מהווה כ-80 אחוזים מענף רשתות המסחר. לצד חברות אופנה מקומיות ומצליחות, כדוגמת פוקס, הוניגמן ורנואר ישנן רשתות אירופאיות רבות, המציעות את מרכולתן לצרכנים בארץ במסגרת זכיינות בישראל – זארה ו-H&M הן שתיים מהמצליחות שביניהן.
זכיינות בישראל בתחום השירותים – 14 האחוזים הנותרים של הרשתות הפעילות בארץ הם בתחום השירותים. בתחום זכיינות בישראל זה ניתן למצוא גיוון רב, החל מחברות נדל"ן גדולות, דרך בתי ספר להכנה לבגרות וללימודי שפות וכלה ברשתות מובילות של מכוני כושר.

זכיינות בישראל – אופקים חדשים

בשוק משגשג, גלובלי ותחרותי כשלנו עסקי הזכיינות רק עתידים להתרחב ולגדול. במצב זה, זכיינות בישראל מציעה אופק כלכלי חדש ופוטנציאל עסקי עצום על אף חסרונותיה המועטים. בהקשר זה, חשוב לזכור כי למרות הפריחה בתחום, עדיין לא קיימת חקיקה מסודרת המעגנת את הנהלים של זכיינות בישראל, לטובת שני הצדדים. היום פועלות מרבית הרשתות בארץ בהתאם לקוד האתי של המרכז לקידום זכיינות בישראל, שהתפרסם בשנת 2006. ביחס לקוד זה נכתבים גם ההסכמים בין החברה המזכה לזכיין. מבחינת הוראות החוק, חלים על הסכמי זכיינות בישראל סעיפים מחוקים שונים, כדוגמת: דיני חוזים, דיני קניין רוחני, דיני חברות, דיני הגבלים עסקיים ודיני עוולות מסחריות.

דברו איתנו!

    דילוג לתוכן