חדשות בתחום זכיינות לעסקים
סניפים של חברות גדולות נפתחו בכל רחבי העולם והשפיעו על חיי כל אחד ואחת מאיתנו. בעקבות המהפכה הטכנולוגית והמודרנית שהחלה במאה ה-20, העלייה ברמת החיים והגלובליזציה, התרחבה מאוד גם מגמת זכיינות לעסקים, בארץ ובכל רחבי העולם. היום לצד פרויקטים של זכיינות מכל קצווי תבל, ניתן למצוא בארץ גם רשתות מקומיות רבות, המספקות מוצרים ושירותים ברמה גבוהה ביותר כמעט בכל תחום שניתן להעלות על הדעת, החל ממזון, דרך מותגי אופנה וכלה ברהיטים ומוצרים לבית.
זכיינות לעסקים – קצת מספרים
בעשר השנים האחרונות התפתחו בקצב מהיר מאוד האפשרויות הקיימות בתחום זכיינות לעסקים בארץ. קצב הצמיחה השנתית של זכיינות לעסקים בישראל עומד על כ-20 אחוזים מאז שנת 2009. לפי הערכות הקיימות בתחום, בשנת 2010 מחזור הכספים בענף זכיינות לעסקים עמד על כ-14 מיליארד שקלים חדשים. בארץ מנהלות את עסקיהן היום למעלה מ-350 רשתות שונות, המפעילות למעלה מ-10,500 סניפים בכל רחבי הארץ. מרבית מהרשתות הפעילות בארץ משלבות בין ניהול של כ-30 אחוזים מהסניפים בבעלות עצמית ועבודה עם זכיינים ב-70 אחוזים מהסניפים הנותרים. בהתאם לכך, מגוון האפשרויות המוצעות לזכיינים פוטנציאלים הוא עצום. בארץ ישנם מעל ל-100 זכיינים של רשתות בינלאומיות; כ-60 אחוזים מתוכם מפעילים סניפים של רשתות אירופאיות והנותרים של רשתות מארצות הברית. מרבית הזכיינים הראשיים, כ-75 אחוזים, מנהלים את הסניפים שבבעלותם, הזכיינים האחרים, ה-25 אחוזים הנותרים, מוכרים למעוניינים זיכיון משנה.
זכיינות לעסקים – תחומים
כמעט מחצית מהרשתות המעניקות זיכיונות לעסקים בארץ הן מתחומי המזון, כאשר כמעט 90 אחוזים מהן, הן רשתות מקומיות. רשתות המזון הזרות הפועלות בשיטת זכיינות לעסקים הן ברובן אמריקאיות. בסביבות 38 אחוזים מהרשתות הנוספות הפועלות בישראל הם מתחום המסחר. מתוכן 80 אחוזים הן בתחום האופנה. בתחומיי האופנה שולטות רשתות מקומיות רבות, כדוגמת קסטרו ופוקס וגם רשתות אירופאיות, כדוגמת: H&M, זארה, מנגו ורשתות נוספות. יתרת הרשתות, המעניקות זיכיון למעוניינים בארץ, הן מתחום השירותים. תיווך נדל"ן, לדוגמה, הוא אחד מתחומי זכיינות לעסקים הנפוץ מאוד בארץ. בנוסף לכך, פועלות בארץ רשתות מזכות בתחומים אחרים, כדוגמת מכוני כושר.
זכיינות לעסקים בישראל – נהלים ופרקטיקה
בישראל עדיין לא קיימת חקיקה בענף זכיינות לעסקים, ומערכת היחסים ההדדית שבין הזכיינים לרשתות המזכות מושתתת בעיקר על חוק החוזים וחקיקה בתחומי הקניין הרוחני. למרות היעדר הנהלים הברורים בתחום זכיינות לעסקים בארץ, מרבית הרשתות הרציניות הפועלות בישראל מקפידות על הפעלת מודל עסקי המותאם לסוג העסק, מיישמות קריטריונים של פיקוח ובקרה ברורים בסניפיהן וחותמות עם הזכיינים הסכם זכיינות הוגן.
במאמר זה, חלק מהנתונים נלקחו מאתר – המרכז לקידום זכיינות בישראל