הסכם זכיינות דגשים
למעלה מ-10,000 עסקים בישראל פועלים בשיטת הזכיינות, וקצב הצמיחה של פעילות עסקית על בסיס קונספט זה מוערך בכ-20% בשנה. על-מנת למצות את הפוטנציאל של רכישת זיכיון בענפי המזון, המסחר והשירותים חשוב מאוד להסדיר את הסוגיות השונות הנוגעות למערכת היחסים עם הרשת המזכה בהסכם זכיינות. לכל הסכם זכיינות דגשים עיקריים אחרים, ועל כן מומלץ באופן כללי להיעזר בשירותיו של עורך דין בעל ניסיון בניסוח הסכמים מסוג זה והבטחת מלוא הזכויות והאינטרסים של הזכיין.
דגש חשוב אחד נוגע לתנאים שבהם מגיעה לסיומה תקופת הזכיינות: ישנם הסכמי זכיינות שמראש מגבילים את משך ההתקשרות העסקית, ומאפשרים לזכיין להאריך את תקופת הזכיינות למשך פרק זמן ספציפי נוסף, אבל ישנם גם חוזים סטנדרטיים שמקנים לרשת המזכה את היכולת לסיים את ההתקשרות העסקית מכל סיבה שהיא ובאופן כמעט מידי (למשל עם הודעה מראש של 60 יום). סעיפים מסוג זה מהווים בסיס להתדיינות משפטית מורכבת, ועל-מנת להימנע מהגעה למצבים אלה מומלץ לתת את הדעת על נושא מהותי זה עוד לפני החתימה על החוזה.
דוגמה נוספת לדגש משמעותי במסגרת הסכם זכיינות היא ההגבלות שמוטלות על הזכיין בתום תקופת הזיכיון. לעתים כוללים הסכמי זכיינות סטנדרטיים של רשתות איסור על פעילות עסקית בענף הרלוונטי ולמשך לפרק זמן משמעותי לאחר תום ההתקשרות, דבר שמקשה על הזכיין להמשיך ולפעול בתחום, ומן הראוי לבחון גם סעיף שכזה בשבע עיניים.
כמו כן ישנם במסגרת כל הסכם זכיינות דגשים הנוגעים למנגנוני הפישור והבוררות בין הזכיין לרשת במידה ומתגלים ביניהם חילוקי דעות או כשאחד הצדדים חש כי הופרו התחייבויות מהותיות כלפיו: ישנה חשיבות רבה לאיזון בין הזכיין לבין הרשת המזכה בנוגע לבחירת המנגנון הנ"ל וקביעת הגורם הספציפי שיבחן את הדברים ללא הטיה כלשהי. לעו"ד גיא קולן ניסיון עשיר בליווי זכיינים מול רשתות, כולל אלה המובילות והגדולות בתחום פעילותן, ובגיבוש הסכמי זכיינות שכוללים את כל הדגשים החשובים עבור הלקוח ותוך שיתוף פעולה מלא עם הרשת המזכה.