a

© 2023 Colen Navon Law Firm, All Rights Reserved

 

חוזה זכיינות – חתימות, חוקים וסעיפים חשובים

גיא קולן > מאמרים בנושא זכיינות  > חוזה זכיינות – חתימות, חוקים וסעיפים חשובים

חוזה זכיינות – חתימות, חוקים וסעיפים חשובים

מסיבה זו, חשוב ביותר לבחון את כל סעיפיו לפני החתימה ומומלץ גם להיעזר באיש מקצוע, המתמחה בתחום. הכנה מוקדמת זו מבטיחה כי לאחר החתימה על חוזה זכיינות מול המזכה ניתן להתחיל בניהול שגרתי של העסק וגם ליהנות במהרה מרווחים ומתחושות סיפוק ומימוש עצמי.

חוזה זכיינות – מידע חיוני

לפני חתימה על חוזה זכיינות יש, כאמור, לבדוק את ההתחייבויות ואת התנאים המופיעים בו בצורה מעמיקה ומדוקדקת. שכן, הפרה מאוחרת של אחד מהתנאים המופיעים בחוזה, כתוצאה מחוסר הבנה, עלולה לעיתים להוביל אף לתביעה משפטית או לשלילת הזיכיון. כמו כן, חשוב ביותר שהזכיין יהיה מודע להגבלות החוקתיות וההגבלות המעשיות השונות הנגזרות מהחתימה על החוזה. שכן, הגבלות אלה ישפיעו מאוחר יותר על ההתנהלות העסקית של סניף הרשת שברשותו. מבחינה חוקית, בישראל לא קיים עדיין חוק שכל עניינו בתנאי חוזה זכיינות ובמימושו בשטח. עם זאת, ישנן הוראות חוק שונות בתחומים משיקים, כדוגמת: חוזים, דיני הגבלים עסקיים, דיני חברות ודיני עוולות מסחריות, המתייחסות לתנאיי חוזה זכיינות. מסיבה זו, מומלץ מאוד להתייעץ עם עורך דין המתמחה בתחום לפני החתימה על חוזה זכיינות הוגן.

חוזה זכיינות – סעיפים חשובים

דמי זיכיון – בכל חוזה זכיינות ישנו סעיף המתייחס לעלות החודשית או החד-פעמית המשולמת בעד הזיכיון. מעבר לעלות זו, לרוב מחויב הזכיין גם בתשלום הוצאות אחרות המפורטות בחוזה, כדוגמת: רכישת ציוד, החזקה של מלאי בכמויות הנדרשות והוצאות נוספות. בשל כך, לפני חתימה על חוזה זכיינות חשוב לחשב את העלויות השונות הכרוכות בזיכיון, לבדוק את הכדאיות ולהימנע מראש מהפתעות לא נעימות.

חידוש, ביטול או העברה של זיכיון – כל חוזה זכיינות כולל גם תנאים הקשורים לחידוש הזיכיון בעתיד. באותה מידה, כולל חוזה זכיינות במרבית המקרים גם סעיפים המתייחסים לאפשרות העברה או מכירה של הזיכיון. מטרתם של סעיפים אלה היא למנוע מצבים בהם הזכיין איננו מעוניין להמשיך בחוזה הזכיינות ואיננו רוצה להיחשף להפסדים כספיים. חשוב לזכור, כי סעיפי ביטול הזיכיון בכל חוזה זכיינות מבטיחים את זכויותיהם של שני הצדדים, וקובעים הגבלות הקשורות גם לזכויותיו של הזכיין להשתמש במותג הרשת.
ספקים – מרבית חוזי הזכיינות כוללים גם סעיף המתייחס לרשימת הספקים עימם רשאי הזכיין לעבוד. הספקים המופיעים בכל חוזה זכיינות אחראיים לרוב לא רק על אספקה סדירה של סחורה ומוצרים, אלא גם על ציוד לעסק, על חומרי גלם ועל אספקה שוטפת של מוצרים אחרים.
הדרכה וליווי – כל חוזה זכיינות כולל גם התייחסות לנושא הלווי העסקי וההדרכה. לווי עסקי זה מתחיל עוד בשלב ההקמה של הסניף. בשל כך, חייב כל זכיין להיות מוכן רגשית מראש לקביעת נהלי פעילות הסניף ולהתערבות בהחלטות ובשיקול הדעת שלו כמעט בכל תחום הקשור לעסק. עם זאת, חשוב לזכור, כי ההתערבות הניהולית מייעלת לרוב את תפקוד העסק, מספקת רשת ביטחון ומבטיחה רווחיות גדולה יותר.

דברו איתנו!

    דילוג לתוכן