הסכם זכיינות – בין מי למי?
הסכם זכיינות זה מקנה לשני הצדדים המעורבים – הזכיין והחברה המזכה, יתרונות מגוונים ולצידם גם מחויבויות שונות.
הסכם זכיינות – מה עומד מאחוריו?
הסכם זכיינות הוא השלב הראשון בדרך ליצירת קשר עסקי בין רשת מסחרית כלשהי ובין אדם, המעוניין ליהנות ממטריה עסקית רחבה שאותה חברה יכולה להעניק לו. בהתאם לכך, נחתם הסכם זכיינות בין שני צדדים אלה – בין הזכיין ובין החברה המזכה. היום, בשוק דינאמי, מודרני ותוסס מאוד, ישנו מגוון תחומים רחב ביותר, בו ניתן לחתום על הסכם זכיינות – רשתות בגדים מובילות, בתי מלון, בתי קפה, מסעדות, ציוד משרדי, נדל”ן ותחומים רבים נוספים. כללי הסכם זכיינות, תנאי זיכיון והיחסים שבין הצדדים אינם מעוגנים בחוק בארץ בצורה מוסדרת, אלא כהוראות חוק במסגרת ענפים משפטיים אחרים, כדוגמת חוזים או סימני מסחר. עם זאת, בארץ משמש “הקוד האתי לזכיינות” כמסמך נורמטיבי, שבהתאם לקריטריונים המופיעים בו בוחרות מרבית הרשתות לפעול. בנוסף לכך, פועל בארץ מרכז מיוחד לקידום זכיינות; זהו גוף ציבורי ששם לו למטרה לקדם ולעודד את ענף הזכיינות בארץ ולתרום הן לזכיינים והן לחברות המזכות.
הסכם זכיינות – לטובת שני הצדדים
שני הצדדים שחתמו על הסכם זכיינות יוצאים נשכרים, ביחס לאינטרסים שונים. החברה המזכה מרחיבה את פעילותה העסקית והניהולית ומקנה אותה לגוף חיצוני, הזכיין, הפועל מטעמה. הזכיין, מצידו, יכול ליהנות מפירות ההצלחה העסקית לאחר חתימה על הסכם זכיינות תוך שהוא מנצל את הידע, הביטחון והמוניטין של החברה המזכה. מבחינה כלכלית, פירוש הדבר, שהחברה המזכה מעניקה לזכיין, לאחר חתימה על הסכם זכיינות, קיצור דרך ששוויו הכספי הריאלי הוא רב, גם ביחס לבעלי עסקים אחרים הצריכים להתחיל מאפס.
הסכם זכיינות – מרכיבים חשובים
• המרכיב הכספי – כל הסכם זכיינות נחתם בתמורה לתשלום חד-פעמי או תשלומים עיתיים. בנוסף לכך, הסכם זכיינות כולל לרוב גם התחייבות להעביר אחוז מסוים מהרווחים החודשיים לרשת.
• מרכיב הזמן – לרוב מוגבל הסכם זכיינות לתקופה מסוימת, כאשר במקרים רבים קיימת אפשרות לזכיין להאריך את הזיכיון לאחר תום תקופת ההסכם הראשונה. הארכת הסכם זכיינות תלויה במילוי הוראות ההסכם על ידי הזכיין ובהקפדה על מרכיבים, כדוגמת: לימוד המיומנויות הנדרשות, השקעה בפרסום ופעילות עסקית בהתאם להנחיות הרשת.
• דרישות נלוות אחרות – כל הסכם זכיינות כולל דרישות נוספות, המשתנות מחברה מזכה אחת לאחרת ומענף עסקי אחד למשנהו. חיבור הקופה הרושמת לרשת המחשבים של החברה המזכה, רכישת המוצרים רק מספקים עימם עובדת החברה, השתתפות בהוצאות הפרסום של הרשת, ציות לתכתיבים ניהוליים ושיטות עסקיות שונות, אפשרות לערוך ביקורת בכל עת, השתתפות בהשתלמויות של החברה המזכה ועיצוב לפי תכתיבי הרשת הם כמה מהדרישות הנפוצות.
לסיכום, בשל המורכבות של כל הסכם זכיינות, חשוב ביותר לבחון אותו לעומק, לבדוק כדאיות ולהחליט האם תוכלו לעמוד בדרישותיו, לפני החתימה עליו.